سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اخبار ویژه مانه و سملقان خراسان شمالی

دانش را فراگیرید که فرا گرفتنش، حسنه است. [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته شده توسط: امیدی

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان مانه‌وسملقان جمعه 86 مرداد 26 12:21 صبح

 

 

نمایی زیبا از شهر آشخانه

شهرستان مانه‌وسملقان به مرکزیت شهر "آشخانه" با وسعتی حدود شش هزار کیلومترمربع در ورودی غربی استان خراسان شمالی و در مرز استان گلستان واقع شده است.

این شهرستان که در مسیر اصلی مشهد به شمال کشور قرار دارد و دروازه غربی خراسان شمالی محسوب می‌شود از شرق به شهرستان بجنورد، از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به شهرستان جاجرم محدود می‌شود.

وجود رشته کوه آلاداغ و تفرجگاهای ییلاقی نظیر درکش، شیرآباد و شیرین‌دره، چشمه آب گرم مهمانک، ارتفاعات بزداغی، ارتفاعات یامان داغی و دره‌های زیبا و سرسبز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.

طبیعت زیبای سولگرد، غار کنه گرم و چشم‌اندازهای بکر و زیبای این منطقه همه‌ساله شمار زیادی از مسافران و گردشگران را به این ناحیه می‌کشاند.

وجود جنگل سبز بلوط در منطقه درکش و آبشار زیبای بیار از مناطق زیبا و بکر این شهرستان است.

کارشناس مسوول حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی از این جنگل به عنوان تنها جنگل بلوط در شرق کشور یاد کرده و آن را از دل‌انگیزترین جاذبه‌های این شهرستان عنوان می‌کند.

حمید فخرایی می‌افزاید: وجود کوه‌های سر به فلک کشیده منطقه حفاظت شده قورخود و نیز چشمه‌های فراوان، مانه‌وسملقان را به شهر صد چشمه استان خراسان شمالی تبدیل کرده است.

به گفته او مانه‌وسملقان دارای یک زیستگاه حفاظت شده حیات وحش با نام "قورخود" است که در آن انواع جانوران وحشی زیست می‌کنند.

او افزود: در ارتفاعات تندر، دره واره‌خانه، اورن چلق، قوری دره، دوتیغ شفت، ارتفاعات آب زراب، دره‌های آرچلی و چشمه‌های توته و ارتفاعات حسن بک، کورچشمه مهم‌ترین نواحی زیست گونه قوچ و میش در این منطقه است.

وی همچنین زیستگاههای کل و بز را صخره‌های قرخود، صخره قله حسن بک، ایشی لاش، صخره تسمه سید، صخره‌های آق زو، ارتفاعات حلقه کوچک و بزرگ مرغزار دره شفت و منطقه اسپاخو ذکر کرد.

او افزود: پراکندگی و چرای گله‌های آهو در دشتها و نیز ارتفاعات حسن بک، گردنه آغ مزار، ارتفاعات قلعه سنگی، گردنه بادبر و کاسه عباسی‌از زیباترین جلوه‌های طبیعی این منطقه است که دل هر گردشگری را می‌برد.

وی همچنین گونه‌های غالب درختی این منطقه را ارس و چنار ذکر کرد و افزود: بر اساس نظر کارشناسان مووسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، رویشگاه ارس در منطقه حفاظت شده قرخود از لحاظ کهنسالی حایز اهمیت ویژه‌ای است بگونه‌ای که در هیچ جای کشور و حتی جهان نیز شاید همانندی برای آن نتوان یافت.

او گفت: طبق بررسی به عمل آمده توسط این مووسسه از بعضی ارتفاعات و دره‌های قرخود، بالغ بر ‪ ۱۳‬پایه کهنسال ارس به عنوان نمونه‌ای از این رویشگاه شناسایی و اطلاعات آن به ثبت رسیده است.

 

از دیگر زیباییهای منطقه مانه و سملقان می‌توان به وجود چنارهای کهنسال در روستای باش‌کلاته در منطقه حفاظت شده قرخود و چنار کهنسال روستای اسپاخو اشاره کرد که بعضا توسط میراث فرهنگی پلاک‌گذاری شده‌اند.

وجود دشتهای لاله واژگون با نام علمی "‪ "Faitillaria raddeana‬به رنگهای زرد و قرمز از دیگر زیباییهای طبیعت بکر مانه و سملقان است که عمدتا این گونه‌ها را در مسیر بهکده رضوی و رباط قره‌بیل به طرف جنگل گلستان و مناطق جنگلی درکش می‌توان مشاهده کرد.

از آبشارهای دیدنی مانه‌وسملقان که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد باید از آبشار "زوی‌جندان" در منطقه قرخود در دره کاستان نام برد که پوشیده از درختان گردوی وحشی است با وجود ارتفاع نه چندان زیاد بسیار زیبا و دیدنی است.

وجود غارهای طبیعی "سولی قباخ، غار آرمادلو، غارهای دره زوی‌جندان" در منطقه قرخود که حدود ‪ ۳۰‬متر عمق دارند و عرض آنها بین ‪ ۱/۵‬تا هفت متر متفاوت است و در غار سولی‌قباخ چشمه‌ای با آبدهی حدود سه اینچ وجود دارد.

از دیگر جلوه‌های زیبای مانه‌وسملقان به چشمه‌سارهای فراوان آن باید اشاره کرد که نشستن در پای آنها غبار خستگی ایام را از تن مسافران بیرون می‌کند و مهمترین آنها چشمه‌های دره زوی‌جندان، چشمه کهنه‌قلعه، سولی‌قباخ، خان‌چشمه، سارترنولی، سارآق مزار، چشمه‌های اوه‌پیش و پاش، آق‌سو چشمه‌سار اسپاکو، کانی سالان زرد، دره شفت، اورته برن، حسن بک، اورن چشمه، رمضان چشمه، پای جوزا و کور چشمه است.

کارشناسان محیط زیست خراسان شمالی همچنین به وجود برف‌اندیلهاو یخچالهای طبیعی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده قرخود مانه‌وسملقان اشاره کرده و می‌گویند که برف زمستانی انباشته شده در این‌ناحیه تا اواخر تیرماه می‌ماند

به نقل از : خبر گزاری جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
شنیده ها
شنیده ها
اندر احوالات طرح مبارزه با بد حجابی
مشکلات زندگی
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان مانه‌وسملقان

یکشنبه 103 اردیبهشت 23

امروز: 0 بازدید

دیروز: بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

پیوندهای روزانه

سایت حقوق ایران [36]
[آرشیو(1)]

آشنایی با من

اخبار ویژه مانه و سملقان خراسان شمالی

لوگوی خودم

اخبار ویژه مانه و سملقان خراسان شمالی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

آرشیو

آشخانه . اصولگرا . پلنگ . زندگی . سازمان تبلیغات . شهردار . فرماندار . مشکلات .

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 25404 بازدید